Västgötaspets

(Västgötaspets)

De Västgötaspets is een oud ras, reeds bekend uit de tijd van de Vikingen. Ze komen uit de vlakke gebieden van Skåne en Västergötland. In de vorige eeuw werden ze steeds zeldzamer. Het leven op het platteland veranderde snel en gebruikshonden werden steeds minder noodzakelijk. Rond 1940 was het ras nagenoeg uitgestorven. Enkele liefhebbers namen het op zich dit ras te redden van de ondergang. Hun inspanningen zijn vandaag de dag nog merkbaar. Het ras is geheel gered van de ondergang.

De Västgötaspets is een kleine kort benige Scandinaviër met een waakzame alerte en energieke houding. Zijn typische “Spits-uiterlijk” is gekoppeld aan herders werkeigenschappen. Het zijn echte hielenbijters en hierdoor meer geschikt voor het drijven van koeien dan voor schapen en paarden.

Omdat het echte erfhonden zijn voelen ze zich op eigen terrein heel zeker en waakzaam, ze bezitten de typische spitsenstem. Tegenover vreemden kunnen ze weleens wat meer terughoudend zijn. Het veedrijven zit in hun bloed, ze willen alles en iedereen drijven, daarom kunnen ze soms op een speelse wijze mensen in de hielen bijten. Dit is gelukkig gemakkelijk af te leren. Västgötaspetsen gaan graag hun eigen gang, maar houden wel voortdurend contact met de baas, toch zijn ze erg aanhankelijk. Het zijn prettige honden in huis en door hun grootte, gemakkelijk mee te nemen. Doordat ze graag willen werken zijn ze gemakkelijk te trainen en zeer geschikt voor behendigheid, treibbal maar ook voor Doggydance. Ze zijn intelligent en actief en willen op de hoogte blijven van alles wat er om hen heen gebeurd.

Het karakter is zacht van aard. De Västgötaspets moet net als elke hond, duidelijk en consequent worden opgevoed, maar wel met liefde en rust.

Västgötaspetsen vormen een gezond ras. Erfelijke aandoeningen komen nauwelijks voor. Er wordt gescreend op erfelijke oogafwijkingen (ECVO) en HD. Bij de spets komt een specifieke mutatie van PRA voor, met een DNA test is vast te stellen of een hond deze mutatie heeft. Deze test geeft géén uitsluitsel over alle andere vormen van PRA.

Stevig gebouwd met typische lichtere aftekeningen aan snuit, keel en schouders.
Hoofd: moet tamelijk lang en droog besneden zijn met een vlakke schedel en een goed ontwikkelde stop van bovenaf gezien wigvormig van schedel tot de punt van de neus. De voorsnuit: is van opzij gezien enigszins vierkant en een weinig korter dan de schedel. Netjes gesloten lippen. Neuspigment goed zwart.
Ogen: middelmatig groot, ovaal van vorm en donkerbruin.
Oren: zijn puntig en rechtopstaand, beweeglijk en van middelmatige grootte.
Gebit: schaargebit.
Hals: lang en gespierd.
Lichaam: de rug moet recht zijn, gespierd en met korte sterke lendenen. De borst is diep en lang met goed gewelfde ribben, van voren gezien is de borst eivormig, het borstbeen zichtbaar doch niet geprononceerd.
Ledematen: de schouderbladen voldoende lang en schuin naar achteren liggend. Van opzij gezien is de voorhand absoluut recht. De benen moeten stevig bone hebben. De achterhand bestaat uit goed gehoekte en gespierde benen.
Voeten: zijn middelmatig groot, ovaalvormig en recht naar voren wijzend.
Vacht: de bovenvacht is hard, dicht en goed aanliggend. De ondervacht wollig, dicht en van zacht haar.
Kleuren: de volgende kleuren hebben de voorkeur: staalgrijs, grijs/bruin, grijs/geel, rood/geel, grijsrood of rood/bruin met donkere haren op de rug, hals en zijkanten van het lichaam. Lichter haar van dezelfde kleur op de voorsnuit, keel, borst, voeten, hakken en broek wordt graag gezien. Wit is in beperkte mate en op bepaalde plaatsen toegestaan.
Staart: in één nest kunnen zowel kortstaarten als langstaarten voorkomen. De lange staarten nemen allerlei vormen aan, maar de voorkeur wordt gegeven aan een staart die in een mooie slag over de rug wordt gedragen. In Zweden wordt de natuurlijke kortstaart geprefereerd boven de langstaart. Uit een paring met 2 langstaarten kunnen pups met een korte staart geboren worden. Fokken met staartloze honden wordt niet aanbevolen.

Dekreuenlijst

Binck

Apache
04-04-2014
ECVO = Vrij (10-04-2019)
HD = A (19-09-2017)
DNA-test Retinopathie (PRA) = gedaan via MyDogDNA (28-04-2019)
Karakter
Binck is opgegroeid in een gezin met twee kinderen, wonend in een dorp. Wekelijks gaat Binck met zijn baasjes naar de Flyball Training waarin hij erg gedreven is. Gezamenlijk doen we ook mee aan de wedstrijden (Flyball Competition).

Pluto

Pluto du Chateau La Grange
26-05-2016
LOSH 1178871
Nog niet gedaan
Karakter
Volgens de eigenaren kan Pluto goed met kinderen en andere huisdieren overweg. Is hij levendig en vrolijk. Pluto is zeer baasgericht. Hij accepteert alle gezinsleden maar heeft duidelijk één baas.

Ted

Vallerängs Krakel Spektakel
26-05-2017
ECVO (23-11-2023)
HD = A (14-12-2023)
Karakter
Ted is een “mooie rooie” en lieve Västgötapets uit Zweden. Hij heeft een heel zachtaardig, vrolijk en aanhankelijk karakter zowel naar honden als naar mensen. Ted bruist van de energie, hij houdt van lange wandelingen en lijkt soms net een jonge hond. Hij luistert goed naar zijn bazen maar ook met andere familieleden is hij volgzaam en daarbij ook een echte knuffelkont!

Fan Ûnder It Ûleboerd

Länsigöötanmaanpystykorva