Hier volgen een paar tip en trucks ten behoeve van Scandia webmail en een aantal mailprogramma’s om je functionele en/of persoonlijke Scandia postbus te kunnen beheren:

1. Wachtwoord wijzigen
  2. Webmail gebruiken
  3. Mailprogramma’s instellen

1. Wachtwoord wijzigen
  2. Webmail gebruiken
  3. Mailprogramma's instellen (niet Scandia webmail)
    NB: er staat ook Gmail tussen op dit webadres https://gmail.com. Dit is geen mailprogramma, maar gewoon Google webmail.

Webmaster advies: maak gebruik van de Mail app Thunderbird (Open Source, dus gratis). Deze kan naast Webmail (Scandia) ook Gmail (Google), iCloud (Apple) of Outlook (Microsoft) postbussen in een enkel overzicht tonen. Vervolgens kun je tussen de gekoppelde postbussen e-mails kopiëren en zelfs verplaatsen. Ook vanuit postbussen versturen namens de andere is een mogelijkheid (wel handig als er nog e-mail in je privé postbus van de vereniging moet worden beantwoord).

Belangrijk: met IMAP kunnen alleen e-mails en mappenstructuur worden uitgewisseld binnen een mailprogramma (ook wel Mail app genoemd). Helaas kunnen de genoemde producten geen contactpersonen, agenda items of taken uitwisselen op dit moment. Dus als je een Mail app gebruikt, dan is het verstandig om het bestaande persoonlijk adresboek vanuit webmail te exporteren. Je kunt het dan importeren in de Mail app en het daar verder onderhouden (het importeren van contactpersonen kan niet altijd in een Mail app op een telefoon of tablet). Hou voor jezelf één standaard product aan, dus het is voor jou alleen webmail of alleen de Mail app, niet allebei.