Fokreglementen

Voor de fokkerij bestaan in Nederland regels. In de Algemene Leden Vergadering van de Raad van Beheer op 13 december 2003 hebben de aangesloten verenigingen ingestemd met de invoering van een Basis Reglement Stambomen (BRS) en een Verenigings Fok Reglement (VFR) voor elke rasvereniging. Op deze pagina van de Raad van Beheer vind u meer informatie over het BRS. Omdat Scandia meerdere rassen vertegenwoordigt, bestaat ons VFR uit meerdere delen: ÈÈn algemeen deel voor alle (SCANDIA)rassen en een rasspecifiek deel.

Wanneer de bij Scandia aangesloten fokkers voldoen aan het VFR, dan krijgen de pups als bewijs een predicaat "Gefokt volgens de fokreglementen van Scandia". Dit predicaat wordt samen met de stamboom meegegeven bij de verkoop van een pup. Een specimen van zo'n predicaat vind u hier. Voor onze fokkers bestaat er een stappenplan dat aangeeft welke interacties er zijn met Scandia bij een dekking en geboorte.

Het VFR is een levend document en wordt regelmatig herzien. De belangrijkste redenen is dat de gezondheidsontwikkeling in een ras niet stil staat, zowel in positieve als in negatieve zin, waardoor continue verbetering van de regels noodzakelijk is. Ook wijzigingen in wetgeving en stamboomuitgifte die vanuit het ministerie van Economische Zaken en de Raad van Beheer kunnen worden doorgevoerd kunnen aanleiding zijn om het VFR te vernieuwen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met SCANDIA via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Hieronder treft u de fokreglementen aan van de rassen die SCANDIA vertegenwoordigt zoals die zijn vastgesteld en goedgekeurd op de Algemene Leden Vergadering van 14 april 2013. Het VFR is formeel goedgekeurd door de Raad van Beheer.

I Fokreglement van SCANDIA:

III Kynologisch Regelement:

De Raad van Beheer beschikt over een uitgave van diverse reglementen.

In de kynologische volksmond wordt deze uitgave vaak aangeduid als het Kynologisch Reglement, kortweg KR genaamd.In deze uitgave zijn echter meerdere reglementen opgenomen. Meer informatie vindt u op de site van de Raad van Beheer onder de knop "Inschrijvingen, aanvragen & Bestellingen". Daar kunt u ook de laatste uitgave van het KR downloaden.

Deze bestanden van Scandia zijn opgeslagen in het PDF formaat. Om deze bestanden te kunnen lezen heeft u een PDF-reader zoals de Adobe Adobe reader nodig.
Als u nog geen PDF-reader heeft, klik dan op onderstaande afbeelding en volg de instructies om de gratis reader te downloaden.

download reader